pioni

pioni

tiistai 7. huhtikuuta 2015

Päivän sekalaiset

Kokeilin huvikseni muutamaa vaalikonetta. Minulla oli jo aavistus siitä, minkä puolueen ehdokkaita ne minulle tarjoavat äänestettäviksi, ja aavistukseni osui oikeaan. Ehdokas pitää kuitenkin vielä valita, vaihtoehtoja on vielä kolme. Minä olen vähän sellainen tuuliviiriäänestäjä, että olen valinnut aina ehdokkaan puoluerajoista piittaamatta sen mukaan, kuka on ollut samaa mieltä kanssani niissä asioissa, jotka ovat olleet senhetkisessä elämäntilanteessani ajankohtaisia. Niinpä ehdokas on vaihtunut lähes joka kerta. Äänestyspaikkaan on nyt alle viidenkymmenen metrin matka, joten äänestämättäkään ei kehtaa jättää. No en minä kyllä muutenkaan jättäisi.

O tulee huomenna kotiin isovanhempiensa luota. Olen soittanut sinne pari kertaa, mutta hän ei ole ollut halukas juttelemaan puhelimessa. Ovatko kaikki lapset sellaisia? Hirveä ikävä. Tiedän, että siellä on ollut paljon kaikkea kivaa tekemistä, mutta myös paljon rajoituksia - lapsonen on varmaan väsynyt. Minulla on kai joku yliherkkä tutka päällä jo valmiiksi sen suhteen, miten lapsi on kokenut isänsä kanssa olemisen ja isovanhempiensa seuran, kun pelkään jotain eroon liittyvää oirehdintaa. Stressaan hullun lailla siitä, uskaltaako ja osaako O ilmaista kaikkia tunteitaan, ja satun tietämään että mummolassa TT:n äiti on ainoa, jolla on lupa näyttää tunteiden koko kirjo, muiden ikävät olot vähätellään ja kiukutellaan piiloon. Toivotaan, etteivät viisi päivää ole tehneet kovin pahaa jälkeä.

Uutisissa oli nyt pääsiäisen aikana juttu siitä, että yksinäisyyden vaikeus korostuu pitkien pyhien aikana niillä, jotka ovat yksin vasten tahtoaan. No shit, sherlock. Olen istunut tänään vuoroin tietokoneen ja telkkarin edessä ja miettinyt, että ulkonakin olisi kaunis päivä, mutta hittoako minä siellä yksin tekisin. Tässäkö on elämäni? Miten kauan pitää vielä jaksa tätä samaa? No juu, kyllä ihmiset käyvät yksin vaikka kävelyllä, mutta eivät minunlaiseni aloitekyvyttömät ameebat. Me löffäilemme kotona ja mietimme, että kaikilla muilla on jotain tärkeää tekemistä tänäänkin. Että voisi sinne ulos mennäkin, mutta kun on niin lämmin ettei kehtaa laittaa pipoa ja sitten pitäisi tehdä tukalle jotain, eikä millään jaksa. Masentuneen kaverina olo on kyllä varmaan aivan helvetin vaikeaa, ilmankos uskaltautuvat esiin harvakseltaan.

Kun nyt pääsin valittamisen vauhtiin, niin kiroilenpa vielä sitäkin, että meinasin käydä tänään ruokakaupassa, mutta en sitten käynytkään, kun huomasin että pankkitili on miinuksella. Pankki perii tilinylityksestä yhteensä 15 euroa kuluja. Kympin siitä itse ylityksestä ja viitosen siitä, että lähettävät ilmoituksen asiasta kirjeenä. Hyvä bisnes tuo pankkibisnes.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti